eerste indrukken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu eerste indrukken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

eerste indrukken

17 Juli 2015 | Kenia, Kisumu

Eerste indrukken
Maandagochtend eindelijk wakker op het centrum. We hebben toch wel wat weer afgereisd. Nederland, Zwitserland en uiteindelijk Kenia. De reis bij elkaar duurde best wel lang, maar de volwassenen hebben er meer last van gehad dan de kinderen. De Kinderen hebben zich erg goed vermaakt onderweg . Als ouders willen we graag naar Kenia, en de kinderen moeten maar mee. Een behoorlijk grote opoffering voor hem, naar een derde wereld land, waar echt, maar dan ook echt alles anders is. Teveel verschillen om nu op te noemen, maar daar moeten we als gezin de komende tijd maar mee leren omgaan. Samen met de Familie de Jong gaan we deze reis vol nieuwe uitdagingen aan.

Maandag was een dag van vele handen schudden, vele bekende gezichten, vele oude en nieuwe indrukken. Een rondleiding gegeven aan familie de Jong zodat zij zich kunnen oriënteren op het centrum om te kijken wat ze kunnen doen. Ook deze dag was het geweldig om te zien hoe gemakkelijk onze kinderen zich al aanpasten aan het keniaanse leven en de vele keniaanse kinderen. En natuurlijk het nieuwe guesthouse. Dit enorme gebouw is bijna niet te missen op het centrum. De laatste fases om het gebouw op te leveren is nu in zijn volle gang. Verven, loodgieterswerk afmaken, de laatste deuren en ramen plaatsen en dan moet het toch klaar zijn. Dakgoten en grote watertank plaatsen op een evenzo grote frame op hoogte plaatsen. Wanneer is de oplevering, dat is nu grootse vraag? Zal het nog lukken als we hier zijn? Men is er wel hard mee bezig om dit te realiseren.

We missen nog €4000, wie helpt ons?

Dinsdag stond in het teken van het bezoek aan st Martin. st Martin is het gedeelte waar nu alle gehandicapte kinderen naar school gaan. Dit is 2 kilometer van het Nyabondo centrum vandaan. Het Nyabondo centrum zal straks , indien het guesthouse klaar is, steeds meer een functie krijgen als ziekenhuis. Daar waar vroeger alle kinderen op het Nyabondo centrum zaten, zijn er nu nog een beperkt aantal kinderen( ongeveer 70 kinderen) over. Fam de Jong ontmoette hun sponsorkindje Abiqail op St Martin. Dat was erg mooi om te zien hoe deze ontmoeting groeide. Ook mooi om zien, hoe groot de school nu is, hoe alles op volle toeren draait. 243 gehandicapte kinderen welke nu op St Martin aanwezig zijn. De introductie van de Loom bandjes is goed aangeslagen. Bijna iedereen weet al hoe het werkt en men loopt met deze prachtige bandjes vol trots over het centrum. De eerste klusjes met Job al gedaan, cub spel gemaakt, schommel gemaakt, gedeelte van de regengoten vervangen/gerepareerd.

Woensdag was de dag dat de aannemer kwam. De hoofd loodgieter, hoofd timmerman, iedereen was er. Maar de aannemer kwam niet in de ochtend, niet in de middag. Telefonisch onbereikbaar, zal hij nog komen vandaag? daar was het wachten wel op. Uiteindelijk was er laat in de middag de ontmoeting met hem. De afgelopen maanden alleen via de telefoon contact gehad met hem en wat niet altijd prettig verliep. Dus de ontmoeting was in het begin wel even stroef. Hij heeft uitgelegd wat wij heeft gedaan en wat er nog moet gebeuren. Daar verschillen de aannemer en Mark niet zoveel van elkaar. Met enige regelmaat valt de stroom wel weer uit, das ook best wel wennen. Zuinig zijn met water en eten is ook erg wennen. Sjoerd en Maike hebben hun draai wel gevonden met de kinderen op het centrum, leuk om te zien. Het tempo waarin alles gaat, ligt wel erg langzaam, das wel wennen. Alleen de motoren (piki pikis) welke als taxi dienen, gaan supersnel. €,040 voor een ritje van een kwartier over de weg (dancing road) ,- welke ook weer geen weg mag worden genoemd, aangezien er geen halve meter vlakke weg is, bestaande uit alleen maar rotsen,stenen en kuilen-, is het naar het dichtsbijzijnde dorpje genaamd Sondu. De grote stad Kisumu is pas op 1,5 uur rijden van ons centrum. Ontmoetingen, cadeaus uitdelen, gezelschap zijn, spelletjes spelen, een dag is ook alweer snel voorbij.

Het klimaat is nu zomers, droog en stoffig en rond de dertig graden. Het centrum ligt precies op de evenaar, dus binnen 5 minuten is het donker, zo omstreeks 17.30 uur. Dat betekend lange avonden.....

• 17 Juli 2015 - 10:44

Hennie:

Wat heerlijk om jullie indrukken te lezen, van Edwin hoorde ik dat jullie ook meedoen met UNO, heerlijk! 'k Wou dat ik er bij kon zijn. Doe iedereen mijn groetjes en geniet met volle teugen van jullie verblijf, al zal het af en toe ook slikken zijn. liefs Hennie

• 18 Juli 2015 - 11:36

Ineke Rop:

Wat mooi allemaal. Top dat jullie er weer zijn.
    En ik mailde al. Doe het geld van de Bleek maar bij het questhouse voor de watertank. En een eventuele restant voor de dakgoten.
    En het zal inderdaad even wennen zijn, aldaar.
    Lekker heel erg warm en stoffig. Het tempo lager maar dat is Kenia he. Ik zou zo graag even om het hoekje willen kijken.
    Heel, heel veel plezier maar vooral veel succes met de realisatie van het Questhouse.
    Zal nog wat storten.
    Even brutaal.....DOET U MEE. HET IS ZO BELANGRIJK. ELKE EURO IS WELKOM.

Lieve groet Ineke

• 18 Juli 2015 - 15:06

Tamar:

Lieve chris en marc,

Goed om te leen dat jullie goed aangekomen zijn. Pff was een reis maar de kids passen zich altijd beter en sneller aan dan wij volwassene.

Succes met het Questhouse, de laatste loodjes en zeker daar zijn denk ik wel wat zwaarder.
    Wij gaan vannacht op vakantie en ik hoop dat het internet een beetje goed is op de camping. We gaan zeker contact houden.

Veel liefs en succes met alles, jullie zijn toppers.

Tamar en Jos

• 24 Juli 2015 - 10:49

Joan:

Het gaat wel kriebelen als je die foto's ziet. Soms wil ik zoooo graag weer daar zijn. Doe alles even de groeten van mij. liefs, joan

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenia 2015

Yes, we gaan weer.

Nog 39 dagen en we zijn weer in Kenia.
Ons 2e huis. De kinderen zijn er in opgegroeid en weten niet anders. Mooi dat we dit onze kinderen mee kunnen geven. Ons streven is om de 2 jaar, wat voor een ander te betekenen. We kijken er dan ook erg naar uit om onze keniaanse vrienden weer te ontmoeten.

Na al die jaren zien we nog steeds veel groei en toekomstperspectief voor de kinderen, mede dankzij jullie.
We zijn jullie dan ook dankbaar voor de ondersteuning die jullie de overgelopen jaren hebben gegeven op welke manier dan ook.

10 juli zullen wij niet met ons viertjes het vliegtuig instappen en onze reis naar het centrum te maken. We nemen gezelschap mee. Job en Meta de Jong en hun dochter Maaike gaan ons vergezellen.
Ook zij hebben heel bewust een keuze gemaakt om de zomermaanden zich voor een ander in te zetten, hun handen uit de mouwen te steken voor een ander, maar ook er gewoon te zijn, aandacht te geven aan de kinderen/mensen van het centrum. Hun sponsorkindje te ontmoeten. Wij zijn erg blij dat zij met ons mee gaan.

Het zal een geweldige reis worden met een veel ontmoetingen, het weerzien van bekenden, we gaan projecten bezoeken, individuele sponsorkinderen ontmoeten, nieuwe projecten opstarten, en vooral genietend van al die kinderen.

Een van onze speerpunten van deze reis is het gastenverblijf op het centrum, zonnepanelen en tafeltennistafel.

Het gastenverblijf is bijna af. De laatste puntjes moeten we nog op de i zetten. Nog ruim € 7.000 hebben we hiervoor nodig. Beglazing, schilderen, interieur, elektriciteit en sanitair zijn de grootste aandachtspunten om te realiseren.

Zonnepanelen:
In 2013 hebben we geld opgehaald (€890,00) voor het ziekenhuis om zonnepanelen op het dak van het ziekenhuis te bevestigingen. Doordat er niet altijd garantie van elektriciteit is, kon er ook tijdens noodsituaties worden gewerkt, maar ook wanneer er wel stroom is kunnen we het omzetten in zonne - energie. Dat scheelt de komende jaren ook enorm veel energiekosten! Betrouwbaarheid en zekerheid tijdens al het werk in het ziekenhuis, daar gaan we voor. Door tijd gebrek hebben we toen geen zonnepanelen kunnen kopen en plaatsen. We hebben dit geld nog apart gehouden. Samen met Job en Meta hebben we €750 opgehaald met de Bondo Kids Diner. Zo hebben we een mooi bedrag bij elkaar. Ons doel is dan ook zonnepanelen te plaatsen.

Tafeltennistafel en Loomen

Maike, Sjoerd en Maaike hebben de afgelopen periode geld ingezameld om een tafeltennistafel te realiseren op het centrum.

Ook hebben zij veel loomrekken, loombandjes ingezameld om daar de kinderen te leren hoe ze mooie armbandjes kunnen maken. Leuke interactie tussen de kinderen.

Het zou geweldig zijn als jullie ons nog financieel willen ondersteunen. Elke euro telt.

Je kunt je gift overmaken naar Stichting Bondo Kids, op rekeningnummer 39.73.70.830 Rabobank Zwolle
T.n.v. zonne-energie, guesthouse, tafeltennistafel
(De gift is fiscaal aftrekbaar).

Onze reis is weer te volgen op christaenmarkinkenia.waarbenjij.nu.

Ook op facebook (bondokids) houden wij jullie op de hoogte.

Voor de wereld ben je 1 persoon, maar voor 1 persoon ben je de wereld.

Christa, Mark, Sjoerd en Maike.
Stichting Bondo Kids