Masai Mara - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Masai Mara - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Masai Mara

04 Augustus 2015 | Kenia, Kisumu

woensdag 29 juli begonnen met een gat te graven voor het fundament van de frame van de watertank. Na een hele dag spitten, hakken, leuren, bikken, sjouwen kwamen we bij 60 cm van de beoogde 100 cm, erachter dat we op een oude sceptic tank stuitten. Tja en dan hoe verder nu.... Het ene gat werd weer gevuld en er werd weer een nieuwe gat gemaakt, hoezo onnodig werk. We durfden het niet aan om de gehele constructie op deze zeer oude tank te gaan plaatsen. Dan maar een verloren dag met scheppen, maar nu hopen dat het nieuwe gat nu geen verborgen schatten oplevert. Niemand die zich er heel erg druk om maakt lijkt behalve Mark. Mark is gewend om tempo te draaien, dat alles zijn gangetje gaat, maar hier niet.
Er is al gauw een kink in de kabel in het werkproces. Geen geld-> geen materialen-> geen werk, en alles ligt stil. Soms zijn er geen mensen aanwezig, soms komen ze laat, soms zijn ze er een hele dag er niet. Dit bevorderd niet de continuïteit van een bouwproces. Helaas moet je het daar maar mee doen, een cultuurverandering hoef je ook niet te verwachten.
Christa heeft samen met Meta deze dag gebruikt om boodschappen te doen in Kisumu en vliegtickets (binnenlandse vlucht) voor de terugreis betaald. Heerlijk om er even tussen uit te zijn, echt een damesdag. De grootste verrassing was, toen ze thuis kwamen, met heerlijke pizza's. Wat waren de kinderen blij met een pizza!

Donderdag hebben we afscheid genomen van onze lieve keniaanse vriendin Maureen. We hebben genoten van haar , van haar aanwezigheid, van haar hulp. Vele gesprekken gevoerd met Maureen, over haar toekomst en welke richting ze op wil en kan. Ze wil graag verpleegopleiding doen. Gesprekken gevoerd bij ziekenhuis waar we goede contacten mee hebben die ook verpleegkundige opleidingen verzorgen.
Het is fijn dat je hier nu live bent en het op deze manier kan regelen en organiseren. We willen haar graag helpen, het is aan haar om nu belangrijke keuzes te maken. Naast Maureen vertrokken er meer mensen op het centrum. Het was een komen en gaan van mensen. Vele kinderen zijn opgehaald voor de vakantie.
Van sommige kinderen hebben we eens niet afscheid kunnen nemen. De meeste kinderen zijn van de LUO stam, die hechten geen waarde aan afscheid nemen, zoals wij dat ervaren. De komende dagen zal het dus een stuk rustiger zijn dan voorheen, totdat de operaties gaan beginnen hier op het centrum.

Vrijdag 30 juli was de start van onze reis naar de Masai Mara. De Masai Mara is een kroonjuweel van de beschermde natuurgebieden. Het heuvelachtige savannelandschap in Kenia, zover het oog kan reiken(1500 km2). Tijdens ons verblijf zijn we deel geworden van de great migration, de grote trek van meer dan 100.000 hoefdieren, voornamelijk zebra's en gnoe's. Een fascinerend schouwspel en een van de meest indrukkenwekkende natuurverschijnselen ter wereld. Tijdens ons verblijf hebben we 4 van de Big five mogen zien (buffel, luipaard, neushoorn, leeuw, olifant), (de luipaard niet)en dan ook nog eens op een paar meter afstand. Rillingen en kippenvel bezorgde het ons, om oog in oog te staan met deze geweldige dieren.
Een ochtend safari om de hongerige dieren te zien jagen, een avondsafari om het zelfde fenomeen met een prachtige zonsondergang te ervaren, en een wandelsafari met echte masai mannen maakte deze reis onvergetelijk. Zondagavond kwamen we moe maar voldaan terug van een korte geweldige vakantie.

Maandag 3 augustus was er de kennismaking met de drie Nederlandse studenten, welke drie maande hun stages gaan lopen hier op het centrum . Voornamelijk gaan zij zich bezig houden met de workshop, Job en Mark zijn bezig met het plaatsen solarlight, er is materiaal gekocht voor het guesthouse en op het einde van de dag hebben we een gezellige filmavond gehouden. Met zijn 10en in ons huisje een film gekeken. We vermaken ons uitstekend tot nu!!!

• 04 Augustus 2015 - 09:06

Hennie:

Wat geweldig dat jullie 'de trek' hebben gezien, heel bijzonder. De tijd schiet nu op voor jullie, sterkte met de laatste loodjes en nog veel plezier met elkaar!

• 04 Augustus 2015 - 20:44

Hans En Aukje:

Lieve buurtjes, Wat mooi om jullie verhalen weer te lezen. En wat hebben jullie een geweldige safari meegemaakt! Dat is heel indruwekkend. We snappen dat het tempo en de cultuurverschillen best lastig kunnen zijn. Geniet van jullie laatste anderhalve week daar. Job en Meta en Maaike wensen we alvast een goede terugreis. Zonnige groet van ons zessen.

• 04 Augustus 2015 - 21:24

Mieke:

Wat een werk verzetten jullie! En wat een mooie safari hebben jullie gemaakt. Heel bijzonder dat jullie de migration hebben gezien en 4 van de big 5. Succes met alles wat jullie nog op jullie "to do" lijstje hebben staan voor de laatste 1 1/2 week. Groeten van nr. 10

• 05 Augustus 2015 - 06:10

Yvonne Gallagher:

Wat een mooie ervaringen en wat een inzet leveren jullie, Scarlett kan niet wachten jullie verhalen live te Horen ! We zijn net terug uit een fris en groen Engeland met familie.

• 05 Augustus 2015 - 09:02

Carolien:

Doe je Maureen de groetjes van mij? Herinnert zij zich de 1 e autorijles nog? Super was dat om te doen!

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenia 2015

Yes, we gaan weer.

Nog 39 dagen en we zijn weer in Kenia.
Ons 2e huis. De kinderen zijn er in opgegroeid en weten niet anders. Mooi dat we dit onze kinderen mee kunnen geven. Ons streven is om de 2 jaar, wat voor een ander te betekenen. We kijken er dan ook erg naar uit om onze keniaanse vrienden weer te ontmoeten.

Na al die jaren zien we nog steeds veel groei en toekomstperspectief voor de kinderen, mede dankzij jullie.
We zijn jullie dan ook dankbaar voor de ondersteuning die jullie de overgelopen jaren hebben gegeven op welke manier dan ook.

10 juli zullen wij niet met ons viertjes het vliegtuig instappen en onze reis naar het centrum te maken. We nemen gezelschap mee. Job en Meta de Jong en hun dochter Maaike gaan ons vergezellen.
Ook zij hebben heel bewust een keuze gemaakt om de zomermaanden zich voor een ander in te zetten, hun handen uit de mouwen te steken voor een ander, maar ook er gewoon te zijn, aandacht te geven aan de kinderen/mensen van het centrum. Hun sponsorkindje te ontmoeten. Wij zijn erg blij dat zij met ons mee gaan.

Het zal een geweldige reis worden met een veel ontmoetingen, het weerzien van bekenden, we gaan projecten bezoeken, individuele sponsorkinderen ontmoeten, nieuwe projecten opstarten, en vooral genietend van al die kinderen.

Een van onze speerpunten van deze reis is het gastenverblijf op het centrum, zonnepanelen en tafeltennistafel.

Het gastenverblijf is bijna af. De laatste puntjes moeten we nog op de i zetten. Nog ruim € 7.000 hebben we hiervoor nodig. Beglazing, schilderen, interieur, elektriciteit en sanitair zijn de grootste aandachtspunten om te realiseren.

Zonnepanelen:
In 2013 hebben we geld opgehaald (€890,00) voor het ziekenhuis om zonnepanelen op het dak van het ziekenhuis te bevestigingen. Doordat er niet altijd garantie van elektriciteit is, kon er ook tijdens noodsituaties worden gewerkt, maar ook wanneer er wel stroom is kunnen we het omzetten in zonne - energie. Dat scheelt de komende jaren ook enorm veel energiekosten! Betrouwbaarheid en zekerheid tijdens al het werk in het ziekenhuis, daar gaan we voor. Door tijd gebrek hebben we toen geen zonnepanelen kunnen kopen en plaatsen. We hebben dit geld nog apart gehouden. Samen met Job en Meta hebben we €750 opgehaald met de Bondo Kids Diner. Zo hebben we een mooi bedrag bij elkaar. Ons doel is dan ook zonnepanelen te plaatsen.

Tafeltennistafel en Loomen

Maike, Sjoerd en Maaike hebben de afgelopen periode geld ingezameld om een tafeltennistafel te realiseren op het centrum.

Ook hebben zij veel loomrekken, loombandjes ingezameld om daar de kinderen te leren hoe ze mooie armbandjes kunnen maken. Leuke interactie tussen de kinderen.

Het zou geweldig zijn als jullie ons nog financieel willen ondersteunen. Elke euro telt.

Je kunt je gift overmaken naar Stichting Bondo Kids, op rekeningnummer 39.73.70.830 Rabobank Zwolle
T.n.v. zonne-energie, guesthouse, tafeltennistafel
(De gift is fiscaal aftrekbaar).

Onze reis is weer te volgen op christaenmarkinkenia.waarbenjij.nu.

Ook op facebook (bondokids) houden wij jullie op de hoogte.

Voor de wereld ben je 1 persoon, maar voor 1 persoon ben je de wereld.

Christa, Mark, Sjoerd en Maike.
Stichting Bondo Kids