Rainwater - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Rainwater - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Rainwater

10 November 2016 | Kenia, Sondu

Iedere avond regent het. In tegenstelling tot de meeste Nederlanders zijn ze er hier heel blij mee. Op het centrum hebben ze water te kort. En water kopen is best duur.
Dus alle regen is welkom.
Het regent hier kort maar krachtig. En soms met flinke onweer.
Wanneer elektriciteit uit valt is dat al een voorbode dat regen komt.

We hebben al een paar keer met kaarsjes aan gegeten. Macaroni die door het hete water zichzelf deed garen. Je moet er even geduld voor hebben. Je moet ook eigenlijk voorbereidt zijn dat licht in eens uit is. En dan is het echt pikkedonker. Het gebeurd ons regelmatig dat we in donker staan en niets bij ons hebben. Wel hilarisch.

Er zijn 3 grote ondergrondse watertank op het centrum de grootste is nu lek. Aiaiaia. Dat kunnen we niet hebben. Jim gevraagd of we dat simpel kunnen repareren. Nou simpel gaat het hier nooit. Ze hebben al eerder paar reparaties er aan gedaan. En dat is er niet beter op geworden. Nee hun voorstel is toch echt uitbreken, nieuwe muren erin. Waterproof cement er tegen aan en dan is het weer goed. Rekening: €1500 slik... nu weer te bekijken uit welk potje dat weer komt. Dus als je er nog voor voelt om wat te geven. Graag zelfs..

Potje uno spelen is ook ritueel met de jongens. Nu Ineke er ook is wordt er gespeeld dutch-kenya
Fanatieke, enthousiastelingen zijn het.
We hebben natuurlijk dik verloren. De kaarten die je in je hand overhebt. Worden nu ook nog eens opgeteld. Ik was de winnaar van de verliezers. Heerlijk om ze te zien dat ze genieten. Ze hebben zo veel lol. En de volgende dag word je van alle kanten er wel aan herinnert. .

Toen ik hier in 1999 voor het eerst was waren een aantal jonge kinderen van 7 a 8 jaar die nu rond 23jaar zijn. Het is zo gaaf om ze te zien en hoe ze zich ontwikkelt hebben. De 1 heeft een succeservaring de ander baant zich nog een weg met grote hobbels. Paulien met 2 geamputeerde handen een slimme meid is ver gekomen. Een baan als secretaresse. Haar baas heeft haar geholpen om een eigen auto te hebben (ingekort op loon) en eigen chauffeur hoe cool is dat.
Moses die heel wat scholen heeft afgelopen. En allemaal waren ze niet goed genoeg volgens hem. We hebben van alles gedaan om hem een goede toekomst te geven. Hij kreeg van sr. Een pittige preek. Zijn houding zou drastisch moet veranderen en met zijn lage cijfers dit de enige school is die hij kan aannemen. En inderdaad niet overal is het aangepast op invalides. Ik was er naar van, teleurgesteld want ik heb een hart voor hem.
Nu maar hopen dat hij de goede keuzes maakt.

De keuken waar al het eten verzorgd worden voor de kinderen moet drastisch vervangen worden. De pijpen zitten verstopt. Personeel werkt telkens in de smoke. Enorme roet op plafond. Vorig jaar kwam de keuringsdienst langs en eigenlijk moesten ze deur sluiten. Het staat al een tijdje op ons prioriteiten lijstje.
De keukenboer kwam langs een offerte werd gemaakt. Sr en ik hebben overlegd en we hebben scherp in gezet. Tijdens de telefoon gesprekken bleef ik €100 eronder zitten. Uit eindelijk ging ie over stag. YES. Ineke en Andrea gaan dit uiteindelijk bekostigen. Super fijn! 18 november wordt dat aangepakt. Ineke houdt ons op de hoogte.

Een dagje naar de grote stad Kisumu. 9:30uur zouden we vertrekken. Dat betekent minstens 1,5uur later vertrekken. Nou inderdaad we zaten om half 12 in de auto. Kisumu stad had bij aankomst geen elektriciteit. Dus konden er geen orders uitgeprint worden. We moesten maar terug komen. Op naar de tegelboer. Traptegels en nog een paar badkamer tegels gehaald. Eerst weer pinnen! Met hoop geld op zak weer terug.
Ondertussen naast de tegelboer een shop met ijzerwaren. Daar heeft Andrea voor Ruth materiaal gekocht voor krukken. Het was zo goedkoop dat ze maal 10 meegenomen heeft. Fijn dat workshop nu extra materiaal heeft voor andere kinderen.
Jim moest nog wat doen. Sr ludovena was hem al gesmeerd. Hadden wij even onze handen vrij. Vliegticket geboekt ook een hele happening. Heeft ons toch weer €30,00 gescheeld. Mevrouw achter de balie was ons goedgezind door ons via haar computer oneline de ticket te
boeken.

Dwars door de stad lopen Andrea en ik met heerlijke samosa. Lijken op loempia's gevuld met groente. Het doet ons smaken en ondertussen horen we diverse kanten Trump Trump. We kregen al mee dat Trump had gewonnen. Meeste Afrikanen zijn er niet blij mee. Trump wil geen zwarte mensen. .. alleen maar blanke. En zo zijn er meer redenen dat ze hem niet willen. Medische voorziening is nu voor de arme goed geregeld. (Bepaalde medicatie gratis ) dat zal nu voorbij zijn.
Het gaat me aan het hart. Helemaal nu je hier 1 van hen bent.
Laten we bidden dat Trump wijzer wordt en nadenkt over de gevolgen als hij op deze wijze regeert. Zodat iedereen recht krijgt op school, voedsel, water en dak boven het hoofd.

• 11 November 2016 - 06:37

Ineke Rop:

Goedemorgen Christa,
    Mooi verhaal hoor.
    Hou jullie natuurlijk van alles op de hoogte.
    Zal voor de watertank ook een goed woordje doen bij mijn achterban..
    Dag Ineke

• 11 November 2016 - 15:05

Hans & Aukje:

Wat een belevenissen weer met of zonder stroom. Fijn dat het steeds weer regent. Dat kunnen ze daar goed gebruiken. Het is leuk om de verhalen te lezen en mee te mogen genieten van jullie daar in het verre Kenia. Gaaf om jongeren weer terug te zien die jij al sinds 1999 kent. We wensen jullie nog een goede tijd samen toe en wij kijken uit naar jullie volgende belevenissen.
    Groetjes ook voor Andrea en een dikke knuffel van de buurtjes.
    Hans en Aukje

• 11 November 2016 - 17:27

Anne:

Hai Christa en Andrea,

Geweldig om te lezen wat jullie beleven en doen daar in Kenia.
    Zal het toch een keertje gebruiken, helemaal TOP : ).
    Je leert de waarde van je niet laten opjagen en gewoon knopje om en je hebt licht, waarderen.
    Geniet ervan en van alle mooie mensen om jullie heen.

Hier ook alles relaxed, dus weekje bijboeken Christa kan best.

Groetjes en Liefs Anne (je collegaatje uut Teuge)

• 12 November 2016 - 19:25

Hilja:

Wat leuk om op deze manier mee te krijgen wat jullie allemaal meemaken in Kenia. Wat hebben we hier toch een luxe leventje. Licht dat het altijd doet. Als Kevin weer eens moppert dat de wifi het niet doet, zal ik hem er op wijzen dat in andere landen het licht niet eens vanzelfsprekend is. Sjoerd nu bij ons. Gezellig om hem om je heen te hebben. Geniet van je dagen daar. Tot ziens in Nederland.

Groetjes Hilja