Disability is not an Inability - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Disability is not an Inability - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Disability is not an Inability

12 November 2016 | Kenia, Sondu

Iedere dag probeer ik de administratie bij te werken. Al dat geld in keniaanse shillings en dan weer omrekenen in euro's. Wegzetten onder de juiste potjes. Het is best een klus.

Een oude bekende kwam langs. Wycliff ochieng. Gestudeerd voor boer. Hij vertelde er enthousiast over. Mooi dat hij nog steeds ondersteund wordt door 1 van onze sponsors. Zo maakt hij mooie stappen en kan zich goed ontwikkelen.

In Sondu is er markt.
Tja hoe leg je dat nu uit. Foto's geven een kleine verbeelding. Maar in het echt is het zo anders. Enorme bedrijvigheid. Ontzettend veel mensen op een kleine markt. Iedereen baant zich een weg. Overal waar je loopt "muzungu"
(blanke). Soms vervelend en soms geinig. Een jonge man houd ons aan met een kante blauwe string in zijn hand. Dat geeft hilariteit. We moesten toch echt iets kopen bij hem. Dat was een fotootje waard.
Ik attendeerde Andrea erop om even rond te kijken want iedereen kijkt naar ons. Het is net of iedereen naar een film zit te kijken. We zijn nog even naar de rivier geweest. Vrouwen die de was deden. Kinderen die in hun naakie zwemmen. En de lol die ze hebben! Onbeschrijfelijk mooi tafereel.

S middags krijg ik een telefoontje van Mark dat de €1000 voor de watertank repairs binnen is. Een organisatie heeft zijn laatste euro's aan ons gegeven. We hebben gejuicht en een dansje gedaan. Zo gaaf dat we dit in gang kunnen zetten. Laatste € 500 komt vast goed...

S avonds hadden we zo zin in warm eten. Maar helaas elektriciteit viel weer uit. Geen probleem een super lekkere eenvoudige tonijn salade kunnen we ook zeer waarderen. Het maakt ons niet uit wat we eten. We maken er een feestje van.

Zaterdag: hoog bezoek. Iedereen is druk in de weer om het centrum schoon te maken. In de keuken zijn ze druk met koken. Hoelaat ze komen is een beetje gissen. 1 zegt 9uur ander zegt 10uur. Ach we wachten het gewoon af.
Om 11uur komt er een lading auto's het terrein oprijden en 2 schoolbussen vol met volwassenen.
Allerlei organisaties die connecties hebben met Millhill. Missionarissen uit nederland die ooit zijn begonnen hier op Nyabondo.
Eerst een dienst met avondmaal. Mooie preek over st. Martin die niets had maar alles uitdeelde naar de ander. Zijn kleren in halve stukken scheurde en aan de ander gaf.
Het is een thema jaar van Mercy.
Het is niet de bedoeling dat je na dit jaar hiermee ophoudt. Dit zou een automatisme moeten zijn.
Daarna gingen de ruim 150 mensen verdeeld over het centrum hun handen uit de mouw steken. De 1 ging kinderen eten geven. De ander hielp met schoonmaken. Lijkt wel beetje op onze oranjefonds dag.
Daarna waren er een boel speeches. Natuurlijk werd ik ook naar voren gevraagd. Oh help niets voorbereidt.
Nou volgens mij is het wel goed gekomen, kreeg applaus toe.
Mooie woorden kwamen voorbij van hen. Mensen de ogen waren geholpen. Met iets kleins kunnen ze al zoveel doen. Hoeft niet altijd met geld. Aandacht en liefde is al zo mooi. Sister ludovena zei. We dont need your sympathy but your empathy. Prachtig op een tegeltje.

Disability is not an Inability. Ook zo waar!

Terwijl ik dit typ zijn ze nog druk bezig met de trap te betegelen. Deze klus moet in een keer gedaan worden. De radio geeft plezierige internationale muziek. Dat word een latertje...

• 12 November 2016 - 22:38

Simone:

Wat een fantastisch nieuws! En trots op Whyclif! Zo fijn om te horen dat hij zich door Bondo Kids heeft kunnen ontwikkelen.

• 13 November 2016 - 09:34

Hans & Aukje:

Leuke verhalen en belevenissen! Fijn dat het zo goed gaat. Wat mooi dat Wycliff langskwam en dat het goed met hem gaat. Dat is ook wel gaaf om te zien dat het geld van sponsors goed terecht komt. Wat ontzettend fijn dat het geld voor de watertank binnen is. Het ga jullie goed!
    Fijne zondag gewenst!
    Groetjes van ons allemaal.

• 14 November 2016 - 00:29

Saskia:

Wat een geweldig nieuws allemaal. En wat een werk verzetten jullie . En met/door jullie een hele hoop anderen.
    Petje af , echt waar!!!
    Wat beleven jullie ook veel. Als of je er al een maand bent! Zet'em op de komende dagen!!!

• 15 November 2016 - 12:05

Mariëtte:

Hoi Christa,

Wat leuk om je verslagjes te lezen. Jullie maken wel wat mee zo zeg.
    Knap van je praatje uit de losse hand. Nog fijne dagen.

• 04 December 2016 - 10:09

Ineke Rop:

Hoi Christa,
    Mooi om nog even weer terug te lezen.
    Groetjes Ineke