Laatste daagjes - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Laatste daagjes - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Laatste daagjes

19 November 2016 | Kenia, Sondu

Watertank: pomp heeft 2 volle dagen hard moeten werken om de tank droog te krijgen. Op onze laatste dag zijn ze begonnen met hakken en breken van de wand. Pittige klus. Ik ben ook even ondergronds gegaan. Het leek wel een sauna.

Ik heb in mijn eerste jaar met Joan wel eens over gehad dat als we een boek gaan schrijven over Kenia we de titel gebruiken: Achterste voren Binnenste buiten. Niets gaat zoals het lijkt. Logica is soms ver te zoeken. Maar ach ze weten niet beter en is het werkelijk wat wij doen beter... ik denk het niet. het levert wel leuke en grappige situaties op.

Vanochtend zou chauffeur om half 6 er zijn. Hij kon er alleen niet in want de watch man lag te slapen. Het duurde nog wel even voor hij er was. Dat geeft niet echt een veilig gevoel. Maar goed. We hadden een snelle auto dus we waren op tijd op airport.
Hè gets het regent en het is koud in Nairobi. Kunnen we alvast wennen aan het Nederlands weer.
Na 3uur rijden op soort van gingen we de onverharde weg op. Nou ik heb veel gezien. Maar niets zoiets. Er is geen duidelijke weg. We zwiepen van links naar rechts. Tussen keien door en de focus was spoorloos. Uiteindelijk kwamen we aan. Rob de vervangende beheerder heette ons welkom. Een kopje thee onder een keniaanse boom. En een bank! Nou dat is nog eens luxe....
De compound: heeft 2 tenten huisjes en 2 stenen huisjes. En er is plaats voor eigen tent. Een keuken gebouwd van koeienmest. Er word gekookt op open vuur. Heel primitief. Met weinig middelen moet het Nederlands echtpaar die hier de boel waarneemt het mee doen.
Ik ben blij met mijn eigen muskietennet want die er hing had veel gaten. En we hadden al veel muggen gespot.

s'middags een nature walk met een massai. Hoe gaaf was dat. Giraffe op kleine afstand. Prachtige struisvogels, gazelle,antilope.
De grond was zo droog het gaf een prachtige gebarste vloer over de dorre vlakte. Tegelijkertijd ook schrijnend.

S avonds bij het eten kwamen allerlei grote torren/kevers op het felle licht af. Ze sprongen als een dolle rond. Ze doen niets maar je gruwelt ervan als ze in je haren of of je lichaam komen.

De avond voor onze komst waren er snachts nog olifanten langs de omheining vlak naast onze tent gelopen en een paar papaja bomen opgesnoept hebben.

Nachtsafari gaf ook nieuwe dieren. Velvetkat die bijna niet te zien is overdag. Een hele belevenis op zich met al die vieze beesten die op het licht afkomen.

We hebben echt niet lekker geslapen de eerste nacht. Een enorme regenbui hield ons wakker met enorme onweersbuien. Het hooste enorm.

De volgende dag op safari. De 4x4 had zelfs moeite met de onbegaanbaar wegen richting het park.
We slipte alle kanten op.
Eenmaal in park goede verharde weg. Het is geen game reserve maar park van de goverment waardoor men niet van de weg af mocht. Dieren waren soms niet bereikbaar.
Maar al met al hebben we ontzettend veel prachtige dieren gezien . Smiddags zijn we naar een lodge geweest. Heerlijk luxe en we hebben nog een lekkere snack genomen daar. Was een karige lunch die we meegekregen hadden.
We zette onze safari voort en eerste wat we zien is dat de kilimanjaro geheel te zien was. De wolken waren weg getrokken.

S avonds kampvuur met prachtige sterrenhemel. We lagen vroeg op bed. We waren moe en ik had mega koppijn .. tijdens safari had chauffeur niet gelet op de bobbel in de weg. Ik stuitte omhoog en knalde met mijn hoofd tegen uitstekende ijzerenhoek aan. En dat deed me toch zeer.

Vanochtend hadden we om 9uur de taxi besteld. Maar helaas. Door vele regen vannacht. Was er geen doorkomen aan. Veel te modderig.
We kregen een telefoontje van eigenaar. Chauffeur stond met pech. Hij had al een andere auto geregeld.
Om 10:30uur zijn we met kaplaarzen aan naar de auto gelopen... ongeveer 20 min door de modder. 4 mannen dragen onze koffers. Voelde net als blotevoetenpad.
In Nairobi enorme file. Die men probeert te omzeilen door naast de weg zelf een weg te vinden. Door de modder en verschillende hoogtes kwamen meerdere mensen vast te zitten. Het was af en toe echt spannend. We verblijven in een tenten camp.
We zien een hoop blanke mensen. We vallen niet meer op. En het eten was verrukkelijk. Die smaakpupillen slaan gewoon op hol. En dan die warme hete douche. Wat een genot. Nu slapen en morgen terug naar gezin..

• 21 November 2016 - 13:07

Saskia :

Tjonge jonge wat een enorme hoeveelheid belevenissen!!!! Geweldig. And thank god you're saved.
    Dat wordt lastig omschakelen naar hier. Kan me niet voorstellen dat ik je morgen gewoon bij de vergadering ga zien!!!!!

• 24 November 2016 - 18:14

Ineke Rop:

Mooi om je verder nog even te lezen Christa. Wat een belevenissen. Te veel voor een paar dagen. dag Ineke