Lichtpuntjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Lichtpuntjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Lichtpuntjes

Door: Christa

Blijf op de hoogte en volg

05 December 2018 | Kenia, Kisumu

Het voelt alsof ik beetje in Nederland ben met de ah-Moestuintjes die ik meegekregen heb. Ze staan leuk voor mijn raam. Komkommer en radijsjes komen mooi op. Van de week gaan ze de volle grond in. Ik heb eerst de voorbereidingen getroffen: Alle onkruid en veel plastic afval eruit gevist van een groot stuk land. Het is een dorre boel. Dat hier iets groeit heeft iets mirakels.

Zondag was relaxte dag. Heb heerlijk in de zon livestream de vezdienst kunnen volgen. Helaas stopte het net voordat de dienst afgelopen was omdat mijn databundel op is. Toch wel mooi die digitale wereld om zo op afstand de dienst te kunnen volgen.

Zondag bij een van de medewerkers geweest. Zacharia. Werkt in de workshop voor meer dan 34jaar. Woont niet ver van centrum op loopafstand. Ineke en ik zijn door de regen er heen gelopen. De paden waren glibberig, paar keer bijna onderuit, onze voeten zagen er niet uit. Zo konden we toch niet naar binnen :-) Voor hun is het geen probleem. Met vieze voeten en al zaten we in zijn grote woonkamer met 2 tafels en 3 bankstellen en 10 klapstoeltjes op elkaar gestapelt. Het is belangrijk om veel stoelen te hebben zodat je veel bezoekers kan ontvangen.
Iedere keer weer interessant om te zien. De muren waren nog niet af, maar door de vitrages ervoor was het niet zichtbaar.
Uiteraard kregen we eten en drinken. Wanneer je op bezoek gaat dan mag je niet vertrekken zonder eten. Soms os dat wat ongemakkelijk. Aangezien je niet weet hoe ze het klaar gemaakt hebben. En je hoopt dat er geen vlees bij zit. Voedselvergiftiging ligt al snel op de loer. Gelukkig hadden ze heerlijke dingen voor ons klaar gemaakt wat veilig was om te nemen.
Zacharia heeft een lieve vrouw en 6 kinderen. Waarvan 1 al klaar is met college en een baan zoekt. De kinderen zien er goed uit en gezond. Hij heeft vorig jaar een nieuw huis gebouwd. Beetje bij beetje maakt hij het huis af.
Hij verteld dat hij volgende week vrij is en wil beginnen met de muren af te maken. Ineke en ik besluiten om extra zakcent te geven.
Hier wordt je zo blij van! Ik weet dat het hard werken is voor hem, maar ik zie zijn liefde naar de vrouw en kinderen. Die gaan het wel redden. Ze zijn gelukkig!

We spelen iedere avond UNO. 2 medewerkers,1 kind, 2 twintigers en Ineke en ik. Dankzij veel oranje artikelen die ik mee kon nemen heb ik iedere avond een prijsje. Soms 2. Nummer 1 van de andere kant(verliezer) en de Nummer 1. (Leuk bedacht van ze)
We genieten allemaal wanneer iemand anders wint. Volgende dag als we elkaar tegen komen maken we veel lol en grapjes over en weer. Zo verspreiden we veel lichtpuntjes.
Vaak blijf ik met 2 mannen hangen na Uno en hebben we prachtige diepe gesprekken over het leven. Een vragenvuur over hoe de systemen in Nederland werken. Vergelijken met keniaans systeem. En ineens gisteravond zeggen ze tegen me "of ik veel zorgen maak want mijn rimpels op mijn voorhoofd zijn echt niet normaal, dat betekent dat ik de hele dag aan het denken ben, dat ik in de spiegel maar moet kijken en advies is om meer te lachen". Ik schiet in de lach. 2 keniaanse mannen die zo direct zijn over vrouwelijke schoonheden in 1 zin... tjonge dat verrast me.
We liggen samen in een deuk, als ik dat uitleg. Hun conclusie: tis vast iets van een blanke

  • 06 December 2018 - 05:35

    Mieke:

    Hoi Christa, wat een verhalen weer! Zoals jij het beschrijft, kan ik me hier in het grijze Zwolle een goede voorstelling maken hoe jij dit allemaal beleeft?
    Maak er nog een paar mooie dagen van en een goede en veilige terugreis!
    Groeten, Freddy en Mieke




  • 06 December 2018 - 07:22

    Andrea:

    Lieve Chris,
    Ha zo leuk weer! Gaaf hoor van de moestuin. Je bent weer helemaal op je plek. Dat is het hè die lichtpuntjes. Zo mooi dat je weer een stralendlicht mag zijn.
    Doe Edwin de groeten van me. In gedachten speel ik het zo weer mee met je. Dikke

  • 06 December 2018 - 10:48

    Mariëte:

    Mooi Christa, deze lichtpuntjes.
    Geniet nog even en tot snel.
    Mariëtte

  • 07 December 2018 - 10:53

    Anja Stegeman-Huis In:

    Lieve Christa,
    Je realiseert weer mooie dingen in Kenia. Wat een andere wereld.
    Nog even en dan zien we elkaar weer in Teuge.
    Hele goede terugreis en nog even fijn genieten.
    Groetjes Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 59497

Voorgaande reizen:

20 November 2018 - 09 December 2018

Liefde maakt van een huis een thuis

02 November 2016 - 20 November 2016

Samen met Andrea naar Kenia

11 Juli 2015 - 16 Augustus 2015

Kenia 2015

03 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Kenia 2013

06 Juli 2012 - 14 Juli 2012

Nyanchama en Familie bezoeken

06 December 2010 - 14 Januari 2011

Christaenmark naar kenia

Landen bezocht: