Bedankt! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Bedankt! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Bedankt!

11 Augustus 2015 | Kenia, Kisumu

Dinsdag 4 augustus, op sommige momenten is het erg stil op het centrum. Voor zowel ons, als voor Sjoerd en Maike. Ze vervelen zich dan enorm. Vergt van ons enorme creatieve vaardigheden om ze te een beetje verder te helpen. Maar op het eind van de dag, zijn we als ouders wel tros op hun hoe ze zichzelf en met andere Keniaanse kinderen hebben vermaakt.
We gaan nu de 4e week in, en buiten een paar buikgriepjes om, gaat het lichamelijk wel goed met ons. Christa en Mark hebben hun dagelijkse activiteiten en merken dat er nu al tijd te kort is om alles goed af te kunnen ronden. Immers halverwege volgende week vertrekken we naar Nairobi, voor drie dagen om dan alweer naar Nederland te vertrekken.

Woensdag 5 augustus hadden we een dagje uit gepland naar Homa Bay, een plaatsje aan de zuidelijke oever van het Victoria meer. Het Victoria meer is een van de grootste bronnen van de rivier de Nijl en is het grootste meer van Afrika met een oppervlakte van 68.800 km2. Een dagje uit is altijd heerlijk, om even te ontsnappen aan de werkelijkheid waarin we leven en werken. Het leven op het centrum is soms een hard gelach.
We weten dat er een tijd komt om afscheid te nemen en dat we vertrekken naar onze eigen veilige omgeving en dan weten dat we al onze lieve vrienden hier op het centrum moeten achterlaten. Het leven in een derde wereld land is niet altijd gemakkelijk en al helemaal niet als je gehandicapt bent.
We proberen met stichting bondo kids, het centrum zo goed mogelijk te helpen. We hopen jullie met onze verhalen ook iets meer te vertellen van en over het centrum. Kijk verder ook nog maar eens verder op www.bondokids.nl of op facebook. Maar ons uitstapje naar Homa Bay en met het bootje op het meer, was zeer zeker geslaagd. We kwamen nog een oud medewerker van het centrum tegen. Leuk om zo onverwachts en toevallig elkaar daar tegen te komen.

Het is Job en Mark gelukt om al het solar lights te plaatsen welke we afgelopen periode hebben gekocht voor het centrum. Nu moet men de voordelen ervan in zien en dit nu ook goed gaan gebruiken. Een nieuw stuk bewustwording voor de mensen op het centrum. solar light is de toekomst, zeker hier. De eenmalige investering hebben we nu gedaan en dan begint nu de terugverdien modus. Het was goed om te zien dat ook Job dit heeft kunnen afronden, omdat zij zaterdag al vertrekken.

Morgen, Vrijdag, is de laatste dag voor hun op het centrum, en zullen zij zich dan gaan bezighouden met inpakken en alvast afscheid nemen. Bij het guesthouse is men verder gegaan met de fundering voor de frame van de watertank, is de schilder bezig geweest, en men is bezig om en rond het guesthouse aan bouwpuin op te ruimen. Christa is bezig geweest met 5 slaapkamers schoon te schrobben, en even later hebben we 6 (nood)bedden neergezet. Deze zullen gebruikt worden door de doktoren die zondag aankomen.
Het elektriciteitsbedrijf is weer eens langs geweest voor reparatie, gehele dag zonder stroom gezeten. Als het goed is komen zondag ook de buitendeuren er in. En dan kunnen ze er echt in slapen.

Vrijdag ook weer een aantal gesprekken gehad met sister Ludovena.
Groot respect voor haar, om te zien hoe ze haar hoofd boven het water houdt hier. Elke moment van de dag moet ze weer keuzes maken, waar ze haar geld aan moet uitgaven. Je zult wel denken ,thuis doen we niks anders. Maar een revalidatie centrum voor gehandicapte kinderen runnen, vaste lasten die alsmaar groeien, tekort aan water en voedsel elke maand, medewerkers motiveren en ook nog eens betalen, zorg om veel kinderen hebben en dit allemaal in een derde wereld land, met zeer beperkte middelen. Een hele uidaging kan ik je zeggen. Maar het lukt haar, met hulp van zeer veel vrienden in zowel Nederland als in Kenia.
We zijn nog steeds trots dat we als stichting bondo kids ons bekende steentje hieraan mogen bijdragen.

Zaterdag 8-8 is de dag dat Familie de Jong vertrok naar Nederland. We zijn dankbaar voor hun hulp aan het centrum. We hebben genoten van hun aanwezigheid, en zullen deze ervaring met hun niet snel vergeten.

Job, Meta en Maaike de Jong, bedankt voor alles!

Er wordt alles op alles gedaan om het guesthouse gereed te krijgen voor zondag 9-8, de dag dat de AMREF doktoren komen. (nood)gordijntjes worden gemaakt, (nood)meubilair wordt geplaatst, noodvoorziening voor water is geplaatst. Als we sister Ludovena mogen vertrouwen op de zaterdagochtend, geen paniek en heb vertrouwen in de Heer, HIJ voorziet in alles! Geweldig om haar zo te zien stralen als ze over de Heer praat.

Zondag zijn we weer vertrokken naar Kisumu voor een middagje zwembad en boodschappen. Wederom heerlijk. Nu zijn we samen met de drie Nederlandse meiden gegaan. Voor deze stagiaires was het de eerste keer om in Kisumu te zijn. Ook mochten Sjoerd en Maike een vriendje/vriendinnetje meenemen (Tracey en Jan Jerrie). Toen we terug kwamen op het centrum, bleken de buitendeuren er nog niet in te zitten en de AMREF doktoren waren al wel gearriveerd. Ze hadden er niet echt een probleem mee, leek het.
Voor de goede orde, de begane grond van het guesthouse is voor nood af, de eerste verdieping moet nog flink worden aangepakt.

Maar ,dat na al het werk van de afgelopen 2,5 jaar met bouwen van het guesthouse, er nu echt mensen in wonen, en dat we het nu kunnen meemaken, dat is wel gaaf. Daarvoor hebben we dit huis gebouwd! Ook hierbij willen wij dan iedereen bedanken die zijn of haar (financiële)steentje heeft bijgedragen. We hebben altijd geloofd in dit project en we zijn blij dat we van jullie dit vertrouwen hebben gekregen om dit bijzondere grote project te kunnen realiseren(tot zover).

Maandag 10 augustus, er is een enorme drukte op het centrum. De eerste intake gesprekken met de patiënten zijn in volle gang, voor de operaties van morgen, en in en om en rond het guesthouse is men nog steeds druk bezig met zeer veel verschillende activiteiten. Voor ons eindigt het verblijf op het centrum, overmorgen alweer. Daarna vertrekken we voor een paar dagen naar Nairobi. Het was wederom een bijzondere ervaring voor ons, om hier op het centrum in Kenia te zijn.

Vele indrukken, vele nieuwe ervaringen voor ons als gezin. We hebben heel erg genoten van deze periode in Kenia!

Bedankt dat jullie onze verhalen hebben gelezen en dat jullie ons hebben ondersteund. Daar zijn wij jullie dankbaar voor.

Oriti.

Christa, Mark, Sjoerd en Maike

• 11 Augustus 2015 - 20:38

Ineke:

Hoi Crista en Mark,
    En wat kun je nog zeggen na zo'n mooi verslag waar heel veel liefde voor alles wat Nyabondo is uit naar voren komt. Heeeeel mooi dat er nu dokters slapen in het nieuwe guesthouse. Geweldig. daar heb je het allemaal voor gedaan. Mijn respect voor alles wat jullie doen. goede reis naar huis en lieve groet Ineke

• 11 Augustus 2015 - 22:09

Hans En Aukje:

Jullie zijn goed bezig! Mooi wat jullie toch allemaal hebben kunnen doen in deze weken. Jullie mogen nu wel weer thuis komen, het is zo stil in de straat...
    Geniet de laatste dagen en tot zondag. BBQ aan en grolsch koud!

• 12 Augustus 2015 - 00:39

Saskia:

Wat een geweldige belevenissen allemaal. Heel mooi (en herkenbaar) beschreven. Voel me weer even in Kenia. Wat een werk verzet zeg!!!
    Sterkte met afscheid nemen en kom goed aan in Nederland.

• 12 Augustus 2015 - 12:42

Opa Oma:

Blij!
    Wij zien uit naar jullie wederkomst naar Holland! Ook wij zijn dankbaar dat de reis goed is verlopen(ook al zijn jullie nu nog onderweg). Wij hopen en bidden dat het goed mag gaan de terugreis!
    Wij zijn trots op jullie! Op jullie inzet en de liefde die jullie daar brengen in Kenia!
    Genieten jullie nog maar even in Nairobi, en een behouden reis gewenst!
    En Sjoerd geen VAARWELLLLLLLLLLLLLL
    Met mij gaat het goed! Wel veel napijn met zitten vooral. 2 dg morfine gehad. nu gewone pijnstillers slepen wij ons er wel doorheen! Met de wetenschap dat ik misschien na dit gebeuren , dagen lang ZITTEND weer een boek kan lezen (zonder pijn)
    Wat wilen jullie zondag bij aankomst? nog wat eten bij ons? Wat zouden jullie dolgraag willen eten.
    ( Sjoerd geen lange lummels natuurlijk he?
    Voorstel vroeg in de middag happen in ons gezellige prieeltje? Maar als jullie liever gelijk naar huis willen, begrijpen wij dat ook wel!

Pa Ma Hardon

• 12 Augustus 2015 - 21:56

Hennie:

Een safe journey toegewenst en geniet nog maar lang na van alles wat jullie daar weer hebben kunnen realiseren, maar met name de goede contacten die jullie daar hebben opgebouwd in al die jaren. Welkom thuis en een hartelijke groet, Hennie

• 13 Augustus 2015 - 21:29

Marleen :

He lieve christa! Eindelijk lees ik iets van jullie hand. Behoorlijke internetloze vakantie gehad dus vrijwel niets gelezen maar we horen de avonturen wel weer tijdens het schoffelen toch? Jullie gaan bijna op terugreis... Spannend en veel afscheid nemen. Succes met de laatste uurtjes! De moestuin roept om wat extra handen ! Er staan zalige bieten,bonen ( paar) courgettes, snijbiet , piepers en binnenkort pruimen, appels en frambozen en bramen op je te wachten. Daarnaast bet nodige onkruid! He dikke kus en goede reis terug x Marleen

• 14 Augustus 2015 - 11:46

Monique:

Hoi allemaal, we volgen jullie avonturen in het verre Kenia. Prettige terug reis en we hopen tot binnenkort in Nederland. Groetjes, Milo, Maarten, Meindert en Monique

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenia 2015

Yes, we gaan weer.

Nog 39 dagen en we zijn weer in Kenia.
Ons 2e huis. De kinderen zijn er in opgegroeid en weten niet anders. Mooi dat we dit onze kinderen mee kunnen geven. Ons streven is om de 2 jaar, wat voor een ander te betekenen. We kijken er dan ook erg naar uit om onze keniaanse vrienden weer te ontmoeten.

Na al die jaren zien we nog steeds veel groei en toekomstperspectief voor de kinderen, mede dankzij jullie.
We zijn jullie dan ook dankbaar voor de ondersteuning die jullie de overgelopen jaren hebben gegeven op welke manier dan ook.

10 juli zullen wij niet met ons viertjes het vliegtuig instappen en onze reis naar het centrum te maken. We nemen gezelschap mee. Job en Meta de Jong en hun dochter Maaike gaan ons vergezellen.
Ook zij hebben heel bewust een keuze gemaakt om de zomermaanden zich voor een ander in te zetten, hun handen uit de mouwen te steken voor een ander, maar ook er gewoon te zijn, aandacht te geven aan de kinderen/mensen van het centrum. Hun sponsorkindje te ontmoeten. Wij zijn erg blij dat zij met ons mee gaan.

Het zal een geweldige reis worden met een veel ontmoetingen, het weerzien van bekenden, we gaan projecten bezoeken, individuele sponsorkinderen ontmoeten, nieuwe projecten opstarten, en vooral genietend van al die kinderen.

Een van onze speerpunten van deze reis is het gastenverblijf op het centrum, zonnepanelen en tafeltennistafel.

Het gastenverblijf is bijna af. De laatste puntjes moeten we nog op de i zetten. Nog ruim € 7.000 hebben we hiervoor nodig. Beglazing, schilderen, interieur, elektriciteit en sanitair zijn de grootste aandachtspunten om te realiseren.

Zonnepanelen:
In 2013 hebben we geld opgehaald (€890,00) voor het ziekenhuis om zonnepanelen op het dak van het ziekenhuis te bevestigingen. Doordat er niet altijd garantie van elektriciteit is, kon er ook tijdens noodsituaties worden gewerkt, maar ook wanneer er wel stroom is kunnen we het omzetten in zonne - energie. Dat scheelt de komende jaren ook enorm veel energiekosten! Betrouwbaarheid en zekerheid tijdens al het werk in het ziekenhuis, daar gaan we voor. Door tijd gebrek hebben we toen geen zonnepanelen kunnen kopen en plaatsen. We hebben dit geld nog apart gehouden. Samen met Job en Meta hebben we €750 opgehaald met de Bondo Kids Diner. Zo hebben we een mooi bedrag bij elkaar. Ons doel is dan ook zonnepanelen te plaatsen.

Tafeltennistafel en Loomen

Maike, Sjoerd en Maaike hebben de afgelopen periode geld ingezameld om een tafeltennistafel te realiseren op het centrum.

Ook hebben zij veel loomrekken, loombandjes ingezameld om daar de kinderen te leren hoe ze mooie armbandjes kunnen maken. Leuke interactie tussen de kinderen.

Het zou geweldig zijn als jullie ons nog financieel willen ondersteunen. Elke euro telt.

Je kunt je gift overmaken naar Stichting Bondo Kids, op rekeningnummer 39.73.70.830 Rabobank Zwolle
T.n.v. zonne-energie, guesthouse, tafeltennistafel
(De gift is fiscaal aftrekbaar).

Onze reis is weer te volgen op christaenmarkinkenia.waarbenjij.nu.

Ook op facebook (bondokids) houden wij jullie op de hoogte.

Voor de wereld ben je 1 persoon, maar voor 1 persoon ben je de wereld.

Christa, Mark, Sjoerd en Maike.
Stichting Bondo Kids