Bijzondere veranderingen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Bijzondere veranderingen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Bijzondere veranderingen

26 November 2018 | Kenia, Kisumu

Vrijdag 23 november.
Vandaag zou ik met ineke touren met de pikipiki maar Pamela kon vandaag terecht bij de dokter. Ineke gaat al op weg.
Ik vraag de driver om even te wachten. Voordat ik Pamela mee had... zitten we op de motor zegt de driver "je bent wel te laat" Krijg nou wat; een keniaan die zegt dat ik te laat ben. Haha. Zo hebben we onverwachts een leuk gesprekje op de motor over Kenia, geduld en altijd maar wachten.

Aangekomen in kisumu bij clinic om 11:10 werd ons verteld dat arts om 12uur er weer is. Mijn gedachten: dat wordt nog langer wachten Kenia kennende. We besluiten een soda te nemen buiten aan de weg. na 10 min worden we gebeld dat dokter er al is. Dat is nog eens snel.
Vriendelijke man die in begrijpelijk engels vertelde wat te doen. Pamela was in maart naar ander dokter geweest. Dit was een second opinon.
Ze heeft een vleesboom. Echo was van maart. Die foto "verdwenen" ze vertelde 3 vleesbomen van 3 cm. ze is 49 en nog niet in de overgang is maakt het extra lastig. Ze verwachten met overgang dat de vleesbomen zullen krimpen. Maar ja om nog langer te wachten. . Ze heeft al vanaf 2008 pijn. Medicatie heeft het wel deels verzacht. Arts gaf aan dat ze ook een baarmoederhalskanker test willen hebben om dingen uit te sluiten. Ik zag haar schrikken. Er werd uitgelegd hoe dat werd gedaan. En inderdaad geen pretje met zo'n eendebek, weet er van. Afspraak om met beide uitslagen echo en test terug te komen. We reizen verder met de motor. Binnen 10 min lag ze op de behandeltafel voor een echo. Uitslag. 7 vleesbomen waarvan 2 5,63x3,82 en 5,23x4,65 rest gemiddeld 3,87.
We gaan naar de diagnosecenter voor de test baarmoederhalskanker. Helaas is haar maandelijkse periode vanochtend weer gestart. Dus moeten we volgende week terug. Je kunt gewoon binnen lopen. Geen afspraak nodig. Kosten als je het zelf doet met één of ander borsteltje of je laat het doen.. scheelt het€ 20 je zou zeggen zelf doen goedkoper is maar niets in minder waar. Bijzonder!

Om je te laten onderzoeken bij specialisten kost al gauw €20-30 en dan heb je alleen een advies :`(
Een gecertificeerde keniaan verdient ongeveer €100 per maand. Een gediplomeerde rond €200, men heeft kinderen die gevoed moeten worden en die naar school gaan. Dan is er geen geld voor dit soort testjes. Leuk zo'n poster van Obama en vrouw die in de wachtkamer hangt, dat hij zich laten testen op HIV. Alleen zo'n test is niet gratis.
De regering heeft alles duurder gemaakt vanwege de verkiezingstijd vorig jaar die te veel gekost hebben.
Mensen antwoorden allemaal we're trying. But we're suffering. Dat raakt mijn hart.

2 weken geleden heeft regering bepaald dat elke auto moet een speedlimit hebben van 80km. Seatbelts verplicht en chauffeur moet een rijbewijs hebben. (Mag toch hopen dat dit al jaren zo gebeurd een rijbewijs hebben ) Wanneer je aangehouden wordt een dikke boete van € 200,00
Consequentoe nu dat men minder mensen kan vervoeren, aangezien ze overladen waren met teveel mensen en dieren. Er rijden nu minder matatu's omdat niet iedereen (nog) aan die eisen voldoet dus de prijzen gaan weer omhoog.

Plastic tasjes zijn echt niet meer te vinden. Mooie oplossing gevonden door gerecyled stoffen tassen. Hele verbetering op straat. Nu de plastic flesjes nog ;-)

Overal kan je dmv mpesa points geld doorsturen via de mobiel naar iemand. Voorheen was het snelle manier om iemand geld te geven. Maar nu wordt het ook gedaan met internetbundels/belbundels. Daar is een hele handel in. Vanuit allerlei hokjes wordt dit aangeboden zie ook de foto van busjes.

• 26 November 2018 - 13:27

Mieke:

Wat een veranderingen in 1 jaar!
    Heel veel succes de komende weken!

• 04 December 2018 - 04:23

Petra Kock-Smit: