Nieuws uit Kenia. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu Nieuws uit Kenia. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van christaenmarkinkenia - WaarBenJij.nu

Nieuws uit Kenia.

Door: christaenmarkinkenia

Blijf op de hoogte en volg

09 Juli 2012 | Kenia, Sondu

Eerste bericht uit Kenia,

De dag van vertrek was voor mij een ongeloofelijk moeilijke opdracht.
Je ziet een hoop beren op de weg. Loslaten van je eigen kinderen, op weg naar iets vreselijks, emoties die schommelen van hot naar her.
Bij het uitstappen van de auto, en het pakken van het karretje schoot door mijn gedachten, leuk ik ga Nyanchama zien… en direct er achter aan de realiteit. Veelal heb ik het karretje gepakt met een verheugelijk feit, maar dit keer was het anders. Ik had erg veel moeite met het loslaten van Maike en Mark. Eenmaal door de douane daar stond ik dan helemaal alleen…. Nu gaat het echt gebeuren.
Ik kreeg even een dip… 12 jaar geleden ging ik voor het laatst alleen naar Kenia. Dat voelde heel anders dan nu. De vliegreis was ook minder prettig, vertraging, eten kwam laat, ik was op met 2 wijntjes dacht ik lekker te kunnen slapen, maar iets hield me tegen om te gaan slapen… was het toch spanning!
De taxichauffeur stond bij de uitgang, even pinnen moest wel 5x proberen om er genoeg geld uit te krijgen. Om 8uur vertrokken richting Kisii. Ik had gebeld met vader van Nyanchama en vroeg hem om 13.0uur te komen. We dachten dat we bij de juiste hospital stonden, maar werd al snel duidelijk dat Nyanchama is gestorven in dit ziekenhuis, maar overgeplaatst is (omdat het te vol was in Moratorium) naar hospital genaamd: Christa Marianne. Hoe bijzonder is dat!! Ik heb er een traantje om weg moeten pinken.
Eenmaal aangekomen, stonden Dorah en Maureen daar. Dorah is de lerares van Nyanchama, een keurig dame die goed engels kan spreken. Maureen is Nyanchama zus. Zij zaten bij elkaar in de klas en Maureen heeft Nyanchama altijd verzorgd. Een emotionele ontmoeting. Maar ik merkte dat mijn tranen op waren op 1 of ander manier. Ik moest er op 1 of ander manier voor Maureen zijn, zo voelde dat. Op dat moment gaat mijn telefoon: het is Mark. Ik begon meteen te huilen. Ik was blij dat hij me belde, ondertussen werd Nyanchama klaar gemaakt door haar vader. Het zien van haar vader bracht hoop emoties mee.
Het condoleren was heftig, ook realiseerde ik dat Mark hier ook graag had willen staan. Kort daarna liepen we met z’n allen naar een kamertje waar Nyanchama lag.
Ik zag een brancard we kwamen binnen bij haar voeteinde. Ze was bedekt met een keniaans doek. Ze vulde half het brancard zo klein is ze. Een maal bij haar hoofd aangekomen, schoten mijn beide handen naar mijn mond en kon alleen maar huilen en ik zag dat het echt Nyanchama was. Zo mooi was ze…. Het leek wel of ze sliep, ik mistte alleen een zakdoek, die had ze altijd in haar handen bij het slapen. Ze had een sticker op haar voorhoofd, waarop stond dat dit Felister Nyanchama Maisiba is. Haar lippen waren opgezwollen. Maar voor de rest zag ze e r goed uit. Ze hadden haar keurig verzorgd, en werd direct duidelijk dat ze toch in een koeling ligt. (veel hospitals hebben dat nl niet, en heb je geen geld dan ook geen koeling)
Ik heb geprobeerd nog te bidden tot God, maar op dat moment kun je niet nadenken, ik heb half engels, nederlands gebeden. Ach God weet wel wat ik wilde zeggen.
We hebben foto’s gemaakt en zijn toen naar buiten gelopen. Ondertussen werd Nyanchama weer teruggelegd.
Buiten onder de brandende zon verder gehuild. Samen met Maureen die een dike winterjas aan had stond ik gearmd, ik begon behoorlijk te zweten.
De vader vertelde mij daar hoe het allemaal gebeurd is, Dorah vertaalde het voor mij. Heel rustig en duidelijk werd alles verteld.
Nyanchama is dinsdag aangekomen op school en werd niet lekker, Maureen heeft haar toen op de rug genomen naar een dichtbijzijnde healthcheck. Daar heeft ze medicijnen gekregen (weet nog niet welke), en zijn terug gegaan naar school. Daar werd ze nog duizeliger en last van ademen. Haar moeder heeft haar opgehaald samen met Maureen, ze heeft thuis geslapen, vervolgens na het eten van Porridge (maispap) heeft ze overgegeven en werd meer kortademig. Haar ouders, Maureen en nog een oom zijn gaan lopen naar de hoofdweg (ongeveer een uur) hebben daar een bus gepakt naar Ziekenhuis. Vervolgens zat ze aan infuus, en onderzoeken liepen wat er precies was. Nyanchama heeft tegen haar zus gezegd op dat moment, Ga naar school, doe je best, werk hard en word een nurse. De vader bracht Maureen terug. Haar oom hield de wacht. De vader kwam terug. Veel schommelingen met warm en koud. Ze vroeg haar vader om zijn hand op haar te leggen. Hij legde haar hand op haar hoofd, ze deed haar ogen dicht en zei. Papa nu kan ik in vrede gaan. Ik wil dat je naar huis gaat en vertel aan iedereen wat voor dochter ik was. Vertel mijn geschiedenis en nu kan ik in vrede heen gaan. Ze deed haar ogen dicht en weg was ze….
Zelfs de zondag ervoor heb ik haar gesproken. Ergens in mijn achterhoofd vond ik haar timide. Ze was wel enthousiast dat ik kwam, maar ze vertelde me ws niet alles.. volgens mij hield ze zich beter dan dat ze echt was. Zij vertelde s’avonds aan haar vader dat ze enhousiast was dat ik kwam, maar had haar zorgen over de toekomst. Wat kan ik nog worden (ik had haar paar maanden geleden gevraagd omdat haar school bijna afloopt. Wat wil je zelf doen, wat zou je kunnen, wat heb je nog nodig) Vader zag dat ze sterk veranderde in emotie. Dan weer blij, dan weer down. Als of ze wist dat ze het misschien niet zou halen…
Voor mij heel fijn om te weten dat ze rustig heen is gegaan. A.s woensdag haal ik haar op met haar familie en breng haar thuis. Donderdag is begravenis.
We hebben met elkaar nog wat gedronken, foto’s bekeken die ik mee genomen had, we hebben zelfs gelachen…. Vader vroeg of ik Maureen mee wilde nemen. Thuis is er veel inloop van mensen. En dat gaat niet rustig. Veel gehuil, gekrijs. Maureen heeft vanaf woensdag niet goed geslapen. Dus ik heb Maureen mee genomen. Prompt zit je met haar in de taxi en ligt ze op mijn schoot… het voelde even of ik Nyanchama op mijn schoot had. Zo lag Nyanchama ook altijd. Heel gek. Ik moest het op 1 of ander manier ook accepteren dat ik nu Maureen had liggen. Ik zag dat Maureen veranderde en rustiger was en zelfs een glimlach toverde. Op het centrum aangekomen warden we heel fijn begroet. Het was goed om hier weer te zijn, al is het dubbel. Het is fijn om iedereens medeleven te horen. Dat bemoedigt me.
S’avonds met Pamela en haar gezin gegeten. Het was heel gezellig. Kleine jan (die vernoemd is naar mijn vader) is een prachtig jochie, hij heeft een cars auto van Sjoerd gekregen, die houd hij nu zo goed vast dat niemand het mag zien. Ik heb heerlijk geslapen. Vanochtend een stralende zon,dat betekent een warme dag.
Pamela heeft met me rondgelopen, wat er veranderd is. Wat fijn om te zien dat ze al aardig wat opgeknapt hebben. Ze hebben de security verbeterd. 2 opgeleidde bewakers, de 2 opa’s die eerder de boel bewaakte hebben ze ontslagen. Dat gaf je ook geen goed gevoel. Ook nieuwe beveiligingshekken rondom het centrum geplaatst.
Dochter van Mellon gezien, Sjoerd en Maike ondersteunen 2 kinderen uit 2 gezinnen, 1 daarvan is van Mellon. Haar dochter heeft kanker in haar hoofd, wang en op haar rug. Vreselijk. Ze heeft een operatie gehad op hoofd en wang, alleen hoofd is weer gezwollen. Ws weer kanker, eind van de maand wordt ze geopereerd aan haar rug.
Op het centrum is weinig water. Van de 3 waterpompen, geeft 1 pomp nog water. Vanuit dorpje Sondu waar het water vandaan komt, kan het water niet naar boven pompen.
Zojuist heb ik een kraampje leeggekocht. Ik had alle bananen opgekocht. De vrouw was erg blij dat ze haar geld binnen had vandaag. De kids waren erg enthousiast en smulde er heerlijk van.
Ik verblijf hier 2 dagen dan zal ik het alweer verlaten.
Heel fijn om jullie reacties te lezen op internet. Het bemoedigt me en geeft me kracht om dit te door staan.
Veel liefs,
Christa
Keniaans telefoonnummer: +254 726947683



  • 09 Juli 2012 - 12:24

    Bart En Joke:

    He Christa,

    Heftig om je verhaal hier zo te lezen.

    We leven met je mee en en wensen je veel sterkte ook aanstaande donderdag.

    Mede dankzij jou heeft dit meisje de laatste woorden gekregen die ze uitgesproken heeft.

    Jullie hebben met de stichting letterlijk levens totaal mogen omkeren.

    Zegen

    Groetjes

    Bart en Joke

  • 09 Juli 2012 - 12:31

    Diana:

    Lieve Christa, Wat goed dat je er bent! Het zal ontzettend moeilijk zijn maar dit mag je ook niet missen, het hoort erbij...Helaas moet je het zonder Mark en de kinderen doen, maar je kan het! Veel sterkte! Dikke kus, Diana

  • 09 Juli 2012 - 12:32

    Marian Van Dijk:

    Emoties, emoties ....... ze wisselen elkaar af in hoog tempo. Heel intensief, veel energie nemend. Sterkte en rust toegebeden Christa. Probeer genoeg te slapen ........

    Een hartelijke groet van
    Marian.

  • 09 Juli 2012 - 12:34

    Hans En Aukje:

    Dag lieve Buuf,

    Wat een verhaal. Wat maak je dan ontzettend veel mee in een zo'n korte tijd. Het is wel ontzettend fijn dat je er bij kunt zijn. Dat je alle verhalen hoort en afscheid kunt nemen van Nyanchama. Heel veel sterkte de komende dagen.
    Dikke kus van ons zessen.
    Aukje

  • 09 Juli 2012 - 12:48

    Karin:

    Hallo Christa,

    Je andere verhalen las ik in stilte, ik reageerde er niet op. Dit verhaal, deze gebeurtenis, kan niet voorbij gaan zonder reactie.

    Veel sterkte gewenst, nu daar, maar ook straks als je weer thuis bent.

    Karin Nauta

  • 09 Juli 2012 - 14:33

    Zr.Vita.:

    Dag Christa,
    Je verslag heb ik met interesse bekeken. Het valt niet mee om zoiets mee te maken. Ik denk dat de familie van Nyanchama blij is met je aanwezigheid in deze moeilijke omstandigheden. Ik wens, ondanks alles een goede tijd daar.
    Hartelijke groeten,

    Zr.Vita.

  • 09 Juli 2012 - 14:34

    Marja V Woggelum:

    Hoi Chris,
    ik snap dat je heel wat tranen hebt gelaten, door je verslag te lezen hou je het hier ook niet droog. Wel fijn om even te horen hoe het gaat. Neem alles goed in je op en maak veel foto's daar zul je later blij mee zijn. Je hebt veel voor haar betekent en nu ook nog voor haar familie, nu ze er niet meer is. Haal daar je steun uit!
    Heel veel sterkte donderdag!
    Liefs Marja.

  • 09 Juli 2012 - 15:12

    Tante Ada En Ome Ari:

    Lieve Christa, wat een emoties, wat fijn dat je dit met ons wilt delen en fijn dat we je op deze manier kunnen volgen en dat je ons zo op de hoogte houd. Gecondoleerd met het overlijden van Nyanchama. Heel veel sterkte de komende dagen en komende tijd. Een goede en voorspoedige terugreis .

  • 09 Juli 2012 - 15:31

    Jane Lasonder:

    veel sterkte lieve Christa...wat moeilijk allemaal.. maar weet dat zij nu in Hemel is . Maar ik wens je veel sterkte en liefde
    jane

  • 09 Juli 2012 - 16:35

    Marleen:

    Tjonge, wat een verhaal, de tranen stromen over mijn wangen.
    Ik weet niet of je Edwin ziet deze dagen, haal anders de LOCO uit het pakje. Je mag het ook aan een ander kind geven. Heel onwerkelijk dat je zo ver weg bent in zo'n bizarre situatie!
    Maike komt morgen gezellig met Fien spelen. Groetjes Marleen

  • 09 Juli 2012 - 18:34

    Ilse:

    Lieve Christa, wat een verdriet! Vrijdag zat je nog onbevangen en blij te vertellen over je dochter en het project. Sterkte sterke vrouw! X ilse

  • 09 Juli 2012 - 18:58

    Alette:

    Christa,

    ik wordt er stil van, geen woorden voor. Wat een emoties in een korte tijd. Heel veel sterkte de komende dagen. In gebed bij jou en Mark en de kinderen. Gods zegen en kracht voor je om te doen wat je moet doen.

    hartelijke groeten

    Alette

  • 09 Juli 2012 - 19:16

    Harwil En Carolien:

    Lieve Christa,
    Wij hebben haar niet persoonlijk gekend, maar door je verhaal hebben we haar wel een stukje leren kennen. En dat vinden we zeer waardevol. Emotioneel om te lezen wat je nu mee maakt. Maar ook goed om het zo van je af te kunnen schrijven. En wij zijn geduldige lezers, hoor :-). Bijzonder om van jouw leven een onderdeeltje te zijn. We staan in gebed om je heen. Ook om Mark en de kinderen.
    lieve groetjes,
    Harwil en Carolien

  • 09 Juli 2012 - 19:33

    Michel & Simone:

    Lieve Christa en Mark,

    Wat ontzettend verdrietig allemaal. Ik zie haar nog met grote stralende ogen op jullie bank in zwolle zitten..
    Heel veel sterkte en we leven met jullie mee. Liefs

  • 09 Juli 2012 - 20:21

    Ineke Rop:

    Hoi Christa,
    Wat moeizaam. Wat een verdriet.
    Je doet het geweldig.
    Veel Kracht toegewenst.
    Liefs Ineke

  • 09 Juli 2012 - 20:23

    Ulbe:

    Impressive en ook wel mooi om te lezen. Sterkte en God bless.

  • 09 Juli 2012 - 20:24

    Helma:

    Ontroerend...

  • 09 Juli 2012 - 22:24

    Andrea:

    Lieve Chris, wat goed om wat van je te horen. Maar meid wat heb je het moeilijk.Ik lees wel dat God erbij is. We blijven voor je bidden! Dat Zijn Kracht je hierdoor heen mag halen. Een dikke knuffel. Liefs Andrea

  • 10 Juli 2012 - 06:53

    Marleen :

    Lieve Chris, wat beschrijf je dit allemaal beeldend, ontroerend en intens. Zo heftig allemaal, zo dubbel soms, dat kan ik begrijpen. Maar ook bijzonder dat je zo afscheid kan nemen en tegelijk een grote steun kan zijn voor de familie en vrienden. Heel veel zegen lieverd, en Gods troostende en krachtige nabijheid. Kus x

  • 10 Juli 2012 - 07:47

    Betsy:

    Christa wat ee heftige fase in het leven. Wel heel fijn dat je erbij kunt zijn en dat je dit met het gezin kunt delen. Heel veel sterkte nog met alles!!

    Liefs betsy

  • 10 Juli 2012 - 19:01

    Elleke:

    Lieve,lieve, Chris, wat ben ik blij om dit te lezen. En te weten dat de reis en aankomst goed is gegaan. Ben met mijn gedachten steeds bij je lieve Chris. Meis wat een mooi verhaal. Maar wat een verdriet. En wat maak je veel mee. Ik snap je gevoelens zo goed. Ik ben zo blij voor de familie dat jij er voor hun bent. Maar ben ook blij dat de mensen uit het centrum er weer voor jou zijn lieve Chris. Ook jij hebt iemand nodig waar je bij kan huilen en mee kan praten. Ik weet dat God daar ook voor jou is. Lieve Chris, ik zit met tranen over mijn wangen jou verslag te lezen. Wat is het toch mooi dat je op zulke moeilijke momenten de kracht krijgt om de dingen te regelen die nodig zijn. En dat je voor haar een mooi en waardevol afscheid kan regelen. Wat mooi dat haar zus zich zo veilig bij je voelt. Lieve, Lieve Chris, sterkte deze dagen met al je verdriet, maar ook met de mooie momenten. Denk aan je. Je bent een schat!!! Dikke dikke kus El

  • 11 Juli 2012 - 10:24

    Petra:

    pfff wat heftig allemaal heel veel sterkte!!

  • 11 Juli 2012 - 11:20

    Joan:

    verkeerde knopje alles weg, dus nogmaals:
    Lieve Christa,
    hartelijk dank voor je prachtige verslag. zo ben ik er toch weer even. wat een cadeautje dat Nyanchama naar het christa... ziekenhuis is gegaan. vast voor jou zo geregeld vanuit de hemel.
    bijzonder dat Nyanchama is overleden toen ze op het punt stond door te gaan met haar toekomst (beroepsopleiding?) dat was met frederick namelijk ook zo. hij zou een opleiding gaan doen voor leerkracht toen hij ziek werd en overleed. Ik denk dat de stress van de verandering en zorgen voor de toekomst net te veel waren om gezond te blijven.Ik troost me met het idee dat ik frederick een opleiding heb kunnen geven tot zijn dood en daardoor zichzelf kon ontwikkelen, wat toch heel veel goed s heeft kunnen geven.
    wel verschrikkelijk voor de nabestaanden!!!
    liefs joan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 5476
Totaal aantal bezoekers 59540

Voorgaande reizen:

20 November 2018 - 09 December 2018

Liefde maakt van een huis een thuis

02 November 2016 - 20 November 2016

Samen met Andrea naar Kenia

11 Juli 2015 - 16 Augustus 2015

Kenia 2015

03 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Kenia 2013

06 Juli 2012 - 14 Juli 2012

Nyanchama en Familie bezoeken

06 December 2010 - 14 Januari 2011

Christaenmark naar kenia

Landen bezocht: